Hadisen | Ny tjänst för att hitta och jämföra hjälpmedel
22
post-template-default,single,single-post,postid-22,single-format-standard,vcwb,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,paspartu_enabled,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22557

Ny tjänst för att hitta och jämföra hjälpmedel

Nu lanserar 1177 Vårdguiden ett webbaserat stöd för alla som använder, eller tror sig behöva använda, hjälpmedel. Även anhöriga som vill ha mer information kan dra nytta av tjänsten som finns på Tema Hjälpmedel på 1177.se. I den sökbara katalogen ryms över 60 000 hjälpmedel, och som besökare får man samlad information om de olika produkterna, information om hur det går till att få ett hjälpmedel, och kontaktuppgifter om vart man vänder sig med frågor just där man själv bor.

De 60 000 olika hjälpmedlen som ryms i katalogen vid lanseringen, motsvarar nästan 90 procent av den totala summan. Resterande produkter kommer att finnas tillgängliga i mitten av september. Katalogen uppdateras sedan fortlöpande av leverantörerna, i takt med att hjälpmedel tillkommer eller faller bort. Exempel på områden för hjälpmedel är hörsel, syn, rörelse, inkontinens och kognition. Produkterna presenteras sakligt och neutralt, utan säljande information från leverantörerna.

1177 Vårdguiden på webben erbjuder utöver det nationella och gemensamma innehållet, också regionala tillägg för att bättre serva invånarna i det egna landstinget eller regionen. I de regionala tilläggen till Tema Hjälpmedel kan man till exempel få veta vilka villkor och kostnader som gäller just i den kommun eller ort där man själv bor.

Syftet med den nya tjänsten är att stärka hjälpmedelsanvändaren och anhöriga genom ökad information, ökad delaktighet och inflytandet i samband med val av hjälpmedel samt att underlätta jämförelser olika hjälpmedel.

Besök Vårdguiden Hjälpmedel.